منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عوامل تضعیف سیگنال لینک وایرلس

خیلی خلاصه بهتون بگم که یه لینک وایرلس داره بوسیله امواج الکترو مغناطیس دیتای ما رو جا به جا میکنه و همونجور که خودتون میدونید امواج الکترو مغناطیس هم کاملا از قوانین فیزیک پیروی میکنن و اگر شما این قوانین رو رعایت نکنین یا لینکتون کلا از بین میره و یا دچار Packet loss میشین و یا اینکه دامنه و برد لینکتون کمتر میشه.

تداخل :

تداخل فرکانسی باعث میشه سیگنال مزاحم که بهش سیگنال نویز می­ گیم با سیگنال اصلی ارسال شده از سوی فرستنده جمع بشه و امکان بازیابی اطلاعات برای گیرنده ممکن نباشه ، در صورت افزایش تداخل فرکانسی در شبکه میزان خطا در بسته های دیتا افزایش پیدا میکنه و کارایی شبکه افت میکنه ، بنابراین باید حواستون باشه از فرکانس‌های شلوغ استفاده نکنین.
تداخل فرکانسی تو شبکه وایرلس ممکنه ناشی از تجهیزات WiFi و یا غیر WiFi باشه. در صورت استفاده تجهیزات وایرلس با باند فرکانسی یکسان، تداخل فرکانسی بوجود میاد که اصطلاحاً به آن Co-Channel Interference میگن.
راهکار پیشنهادی آکادمی حمزه کهن اینه که چینش اکسس پوینتها بنحوی صورت بگیره که فاصله میزان توان دریافتی برای دو فرکانس مشابه بیشتر از 19dbm باشه.
تداخل فرکانسی همچنین ممکنه از تجهیزات غیر WiFi موجود در شبکه ناشی باشه، بعنوان مثال بسیاری از اجاقهای مایکرویو، تجهیزات Bluetooth، گوشیهای تلفن بدون سیم و DECT تو باند آزاد 2.4/5 GHz کار میکنن.
نکته مهم اینه که تجهیزات WiFi بصورت عادی قادر به تشخیص تداخل فرکانسی ناشی از تجهیزات غیر WiFi نیستن و بصورت کلی اونا رو تو محاسبات نویز خودشون حساب می­کنن مگر اینکه از تکنولوژی خاصی جهت تشخیص آن بهره ­مند باشن، بعنوان مثال برخی تجهیزات اکسس­ پوینت سیسکو از چیپ­ستهای اختصاصی Clean Air جهت شناسایی این نوع تداخل استفاده می­کنن.

تضعیف ناشی از فاصله (Free Space Path Loss):

امواج الکترومغناطیس بعلت عواملی طبیعی که از اتمسفر زمین ناشی می­شه با طی نمودن مسافت تقریبی دچار تضعیف می­شن. بنابراین یکی از عوامل که در سیگنال دریافتی کاربران و در نتیجه سرعت و کارایی آنها نقش دارد فاصله آنها از اکسس پوینت خواهد بود، علت این موضوع اینه که با افزایش فاصله، تجهیزات فرستنده و گیرنده جهت تشخیص دیتا از مدولاسیون با پیچیدگی کمتر استفاده کرده و در نتیجه سرعت و کارایی کاهش خواهد یافت.

یکی از کارهایی که میشه برای مقابله با این موضوع انجام داد استفاده از رادیوهای توان بالا است. البته اینجوریا هم نیست که شما هر چقدر دوست داشتی گین رو بالا ببری ، چون از سازمان تنظیم مقررات پیدات میکنن و باید جوابگو باشی.

دلیلش هم اینه که هر چقدر توان شما بالاتر باشه باعث میشه نویز بندازی رو سیگنال بقیه.

جذب (Absorption):

بچه ها تو مسیر لینک شما یه سری اشیا اگه باشن میتونن امواج شما رو جذب کنن و خیلی باید دقت داشته باشین به این موضوع . مثلا تو مسیر لینکتون اگه شاخ و برگ درخت یا یه سری فلزهای خاص وجود داشته باشه ، میتونن امواج رو جذب کنن .
شاید لینکتون قطع نشه و بتونین پکت ها رو ارسال و دریافت کنین ولی Absorption میتونه سیگنالتون رو ضعیف کنه و توان رادیو از بین بره یا هم اینکه دامنه لینکتون رو کمتر کنه. تو عکس زیر مثال هاشو براتون آوردم.

انعکاس (Reflection):

موانع صیقلی مثل اجسام فلزی ، شیشه­ و سطح آب موجب انعکاس سیگنال شما یا امواج الکترومغناطیس میشه. این انعکاس زمانی نامطلوب میشه که سیگنالهای وایرلس ارسالی شما از مسیرهای مختلف و در زمان هایی متفاوت به گیرنده برسه و باعث ایجاد پدیده چندمسیرگی بشه،این قضیه یه معظل جدی به خصوص تو تلکامه که سر فرصت بهتون میگم باید از چه تکنولوژی هایی استفاده کنیم تا بتونیم باهاش مقلبله کنیم.

این مورد بخصوص در انبارها و کارخانه­ ها که دارای موانع فلزی متعدد هستن و همچنین در ساختمانهای دارای پوشش و دیوارهای شیشه ­ای بیشتر به چشم می­خوره. یه سر نخ بهتون بدم فعلا که برای حل این مشکل از تکنولوژی­ های مبتنی بر MIMO و Beam Forming استفاده می­شه.

پراکندگی و انکسار (Scattering And Diffraction):

برخورد سیگنال رادیویی یا همون امواج الکترومغناطیس با ذرات ریز مثل گرد و غبار و همچنین موانع نوک­ تیز مثل برگ درختان باعث پراکندگی (Scattering) و انتشار آن در تمامی جهات میشه. این پدیده در شبکه­ های WiFi که در محیط های بیرونی پیاده سازی شدن از عوامل تضعیف سیگنال رادیویی هست.
از یه طرف دیگه برخورد سیگنال با موانع موجب ایجاد خمیدگی و انکسار سیگنال شده (Diffraction) که تغییر در فرکانس، فاز و یا دامنه موج ما رو در پی خواهد داشت. پدیده خمیدگی موجب بوجود آمدن نقاط کور در پوشش­ دهی وایرلس در نزدیکی موانع میشه ، یعنی دقیقا چیزی که تو شبکه های پوینت تو مالتی پوینت به وفور میبینیم و به سختی میشه باهاش مقابله کرد.

یکی از راه های مقابله با این موضوع استفاده از آنتن های آرایه ای با توان نسبتا بالا هست که تقریبا تا حد زیادی به ما کمک میکنه بتونیم کل محیط رو پوشش بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید