منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پینگ چیست ؟

این روزها کاربران اینترنت توقع بالاترین میزان دیتاریت و کمترین میزان تاخیر را دارن، شما هم به عنوان یک یوزر اینترنت حتماً اصطلاح پینگ (Ping) رو شنیدین؛ پینگ بیشتر بین گیمرها و علاقه‌مندان بازی‌های آنلاین شنیده می‌شه.

یکی از سوالات گیمرها اینه که آیا میشه پینگ رو تاحد ممکن (حتی صفر) کاهش داد؟

اول بیاین با مفهوم پینگ آشنا بشیم . پینگ دستوری برای اندازه‌گیری تأخیر اتصال بین دو دستگاه تو هر شبکه است. دستور محاسبه‌ی پینگ تقریباً تو تمامی سیستم‌‌عامل‌ها اجرا‌کردنیه و بازی‌های آنلاین هم همگی پینگ کاربر رو بهش نشون می‌دن تا متوجه تأخیر در اتصال به سرور بازی بشه.

انواع فعالیت‌های آنلاین از کلیک‌کردن روی لینک، بروزرسانی وضعیت تو انواع پلتفرم ها، ارسال و دریافت پیام و بارگذاری فایل تا استریم بازی ویدئویی و انواع کارهای دیگه همه به پینگ وابسته هستن. مثلا اگر در حال مرور وب‌سایتی هستین و بارگذاری هر صفحه به زمان زیادی نیاز داره، احتمالاً اتصال اینترنتی شما به سرور وب‌سایت پینگ بالایی داره؛ در نتیجه، اتصال و بارگذاری سریع هم به‌ معنی پینگه.

پینگ چگونه کار می‌کند؟

روال کار کردن پینگ اصلا چیز پیچیده ای نیست ، خلاصه شو براتون آوردم:

  1. کامپیوتر شما یک بسته‌ی کوچک داده (در اصطلاح شبکه به‌نام پکت شناخته می‌شود) به کامپیوتر دیگر (سرور وب‌سایت یا هر کامپیوتر در یک شبکه) ارسال می‌کنه. البته دقت کنین که اینترنت شبکه‌ی کامپیوتری جهانی است و پینگ رو میشه تو شبکه‌ی داخلی بین کامپیوترهای یک خانه یا دفتر کار هم آزمایش کرد.
  2. کامپیوتر مقصد، پکت داده را دریافت می‌کنه که درخواست پاسخ هم داخلش وجود داره.
  3. کامپیوتر مقصد، پاسخ رو به‌ سمت شما ارسال می‌کنه.

    سه مرحله‌ی بالا، یک پینگ رو تشکیل میده که اندازه‌گیری رفت‌ و برگشت پکت، مقدار پینگ میشه. به‌عنوان مثال، تصویر زیر اجرای دستور پینگ رو برای وب‌سایت آکادمی حمزه کهن نشان میده. دستور مذکور چهار پکت داده رو به سرور ارسال می‌کنه و زمان رفت‌‌و‌برگشت هر پکت رو در یک خط نشان میده. در نهایت هم، یه گزارش کلی از پینگ و مقدار میانگین اون رو مشاهده میکنین.
    برای اجرای این دستور و اندازه‌گیری پینگ اتصال به هر وب‌سایت کافیه خط فرمان ویندوز رو از منو استارت انتخاب کنین و عبارت رو cmd اجرا کنید. سپس در پنجره‌ی بازشده، دستور را با یک فاصله و سپس دامین کامل وب‌سایت هدف بنویسید؛ مثلا hamzehkohan.com

دستور پینگ در دسته‌ی دستورهای ICMP قرار می‌گیره که خلاصه‌ی عبارت Internet Control Message Protocol است. این پروتکل بین کامپیوترهای حاضر در یک شبکه اجرا میشه تا بتونن با یکدیگه ارتباط برقرار کنن. وقتی پکت ارسال می‌شه، یک درخواست echo یا همان درخواست پاسخ داخلش وجود داره و سرور به‌همین‌دلیل به پکت پاسخ می‌ده. البته همه‌ی کامپیوترهای حاضر در شبکه‌ لزوماً به درخواست‌ها پاسخ نمی‌دن. اگر ادمین شبکه پاسخ به echo رو در آن‌ها خاموش کرده باشه، هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنید و احتمالاً با پیغام خطای Request timed out روبه‌رو می‌شید.

استفاده از پینگ برای شناسایی ازدست‌رفتن پکت

ازدست‌رفتن پکت (Packet Loss) یکی از رخدادهای مرسوم در شبکه محسوب می‌شه. با استفاده از پینگ می‌تونین از‌ دست‌رفتن پکت رو هم در یک شبکه اندازه‌گیری کنین. به‌عنوان مثال، اگر دستور پینگ رو اجرا کنین و در ۶ خط یا بیشتر، پیام Request timed out نمایش داده بشه، یعنی با از دست‌رفتن پکت روبه‌رو شدین. یعنی یا پکت‌ها به مقصد یا پاسخ به کامپیوتر شما نرسیده است. در تعریف ساده، ارتباط بین کامپیوتر شما و کامپیوتر مقصد وجود نداره.

اجرای دستور پینگ و شناسایی Packet Loss، برای بررسی مشکلات اینترنت کاربرد داره. وقتی پکت‌ها از دست برن، یعنی مشکلی یا در شبکه‌ی اینترنت خانگی و ISP یا در اتصال کلی اینترنت و وب‌سایت مقصد وجود داره. برای بررسی عمیق‌تر، بهتره پکت لاس رو برای وب‌سایت‌های گوناگون هم بررسی کنین. مثلا اگر دسترسی اینترنت به وب‌سایت‌های خارجی قطع بشه با اجرای پینگ برای وب‌سایت‌هایی با سرور داخل دیگه Packet Loss ندارن؛ اما برای وب‌سایت‌هایی مثل google.com، با پیغام خطای Request timed out روبه‌رو می‌شین.

با توجه به توضیحات داده شده میشه گفت فعلا نمیتوانیم به پینگ صفر برسیم. به‌هرحال، ارسال و دریافت پکت حتی به روتر خانگی هم به زمان نیاز دارد و با اتصال کابلی به روتر نیز نمی‌شه به پینگ صفر رسید. شاید زمانی با درهم‌تنیدگی کوانتومی بشه پینگ را به صفر برسونیم. اگر زمانی به فناوری استفاده از درهم‌تنیدگی کوانتومی در اینترنت دست پیدا کنیم، شاید پینگ صفر هم ممکن بشه. البته در یک صورت می‌توان پینگ کمتر از یک میلی‌ثانیه را تجربه کرد و آن هم با ارسال و دریافت پکت با کامپیوتر اصلی، یعنی اجرای دستور ping localhost، ممکن میشه.

پینگ در بازی

پینگ اهمیت زیادی در بازی‌های آنلاین داره و نشان‌دهنده‌‌ی زمانیه که طول می‌کشه تا حرکت شما در بازی، در سرور اصلی ثبت و اجرا بشه. مثلا اگر بازی آنلاینی را با پینگ ۲۰ میلی‌ثانیه اجرا کنین، دستورها و حرکت‌های شما تقریباً بدون وقفه و آنی اجرا می‌شوند. اگر پینگ به رقم مثلاً ۲۰۰ میلی‌ثانیه‌ای برسد، حرکت‌ها با تأخیر زیادی اجرا می‌شن و نمی‌توانید با بازدهی و قدرت لازم بازی کنین. به‌همین‌دلیل، پینگ هر کاربر به‌صورت آنی هنگام انجام بازی آنلاین به او نمایش داده می‌شه تا سرعت و بازدهی خودش رو تخمین بزنه. در نهایت، پینگ کمتر به‌معنای سرعت بیشتر خواهد بود و کاهش پینگ از اقدام‌هایی است که اغلب کاربران دنیای اینترنت به‌دنبال آن هستن.

چه پینگی برای بازی مناسب است؟

این روزها دنیای بازی‌های آنلاین بسیار گسترده شده و از مهمترین عوامل آن داشتن اینترنت سریع و سرعت پینگ بالا است. همانطور که گفتیم پینگ ایده آل برای بازی کردن چیزی حدود ۲۰ میلی‌ثانیه یا کمتره. این به معنی اینه که ۲۰ میلی ثانیه طول می‌کشد تا یک سیگنال از کامپیوتر شما به سرور بازی برسه و برگرده. از این رو پینگ کمتر به معنای سریع‌تر رخ دادن این اتفاق است که در نتیجه بازی روان‌تر و پاسخگوتری را تجربه خواهید کرد.

پینگ ۲۰ تا ۵۰ میلی‌ثانیه پینگ مناسبی برای بازی‌های مختلفه و گیم‌پلی جذاب و روانی را در این محدوده تجربه می‌کنین.

پینگ ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه نیز برای بازی کردن مناسب است اما ممکن است بسته به بازی و تنظیمات خود، گاه به گاه دچار تأخیر و لگ بشین.

پینگ ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌ثانیه، پینگ ضعیفی برای بازی‌ها محسوب می‌شه. تأخیرها بسیار بیشتر هستند اما به‌طور کامل گیم‌پلی را مختل نمی‌کنن.

پینگ بالای ۳۰۰ میلی‌ثانیه ممکنه به‌دلیل تأخیرها و کندی بسیار، باعث از دست رفتن کل بازی بشه.

البته پینگ ایده ال بسته به بازی‌ای که انجام میدین متفاوت باشه. برخی از بازی‌ها مثل سبک تیراندازی اول شخص، نیاز به پینگ کمتری نسبت به سایر بازی‌ها مانند بازی‌های استراتژیک دارند.

چگونه پینگ را کاهش دهیم؟

اگر برای بازی کردن از کامپیوتر یا کنسول استفاده می‌کنین بهتره به جای اتصال بی‌سیم به اینترنت، اتصال خود را به وسیله یک سیم LAN به مودم برقرار کنین. این کار باعث میشه چیزهایی مانند فاصله یا اشیا محدود‌کننده سیگنال، روی کیفیت سرعت و پینگ اینترنت تأثیری نزارن.

اگر برنامه غیر ضروری‌ای دارید که در پس‌زمینه باز است، قبل از بازی کردن ببندینش. این نرم‌افزارها می‌توانند از پهنای باند شما استفاده کنند و پینگ شما را در بازی افزایش دهند.

یه سری تنظیمات روی روتر شما وجود داره که می‌تواند روی پینگ شما تأثیر بگذاره. شما می‌توانید دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه بهینه‌سازی تنظیمات روتر خود در اینترنت پیدا کرده و اونا رو روی مودم خودتون اعمال کنین.

آی‌پی یا DNS گوشی، کامپیوتر یا کنسول خودتون را عوض کرده و دوباره وارد بازی شوید. معمولاً اتصال به یک سرور کارآمدتر به کاهش پینگ شما کمک می‌کنه.

پینگ پروکسی چیست؟

پروکسی سروری است که به عنوان واسطه بین کامپیوتر شما و سرور مقصدی که با آن ارتباط دارید عمل می‌کنه. در صورت استفاده از پروکسی، داده‌هایی که قرار است مستقیماً به سرور ارسال کنید را ابتدا به پروکسی ارسال کرده و سپس پروکسی آن را به سرور مقصد می‌فرسته.

در نهایت سرور مقصد پاسخی را که قرار بوده برای شما ارسال کند ابتدا به پروکسی فرستاده و در نهایت از این طریق به دست شما می‌رسه. دلایل زیادی برای استفاده از پروکسی وجود داره. این ابزارها می‌توانند آدرس آی‌ پی شما را پنهان کنند، تأخیر در پینگ شما را بهبود بخشند یا دسترسی به سایت‌هایی را که توسط فایروال ویندوز شما مسدود شده‌اند، ممکن سازن.

شما می‌توانید از پروکسی‌های رایگان استفاده کرده یا از فروشگاهی معتبر، یک اشتراک پروکسی تهیه کنین و با استفاده از آن سرعت پینگ خود در بازی‌ها را کاهش دهید. به هر حال پروکسی میتونه ابزار مفیدی باشه اما نکته‌ای که در انتخاب یک پروکسی باید به آن توجه کنین انتخاب مناسب آن است. گاهی اوقات یک پروکسی نامعتبر می‌تواند آدرس آی پی شما را لو دهد یا حتی باعث افزایش پینگ شما در بازی‌ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید